Sunday 4 October 2015

SKYNET | Perkhidmatan Sangat Teruk!!!

Assalamualaikum...



Siapa tak pernah dengar perkataan SKYNET? Skynet merupakan syarikat kurier yang menyediakan perkhidmatan pos motorsikal. Before this, abang-abang aku menggunakan perkhidmatan skynet sebab penghantaran agak cepat dan motorsikal dalam keadaan baik. Oleh kerana parents aku berpuas hati dengan perkhidmatan skynet, maka kali ini for sure mereka memilih skynet. Ops sebelum terlupa duka untuk aku katakan masuk tarikh ini cukup SEBULAN aku tak dapat motorsikal lagi. Cuba tengok kronologi di bawah.

First Week

Tiada sebarang panggilan untuk ambil motor. Aku tunggu dan sabar. Dalam hati ada sedikit geram.

Second Week

Aku maklumkan pada parents aku yang aku belum terima sebarang panggilan. Abah aku kol skynet gurun. Kata kerani yang berbangsa cina itu motorsikal ke terengganu terlalu banyak. So penghantaran lambat sedikit. Aku akur dengan kata-kata itu walaupun terdetik rasa kecewa.

Third Week

Aku menerima panggilan dari ofis. Tapi aku tak jawab sebab aku silentkan phone. Keesokan harinya aku kol nombor phone tersebut dan kedengaran suara seorang perempuan cina mengatakan motor sudah dipos dan aku disuruh ambil pada hari isnin di skynet kuala terengganu. Pada hari yang dimaksudkan aku pergi ke bandar dengan perasaan sungguh gembira kononnya motor sudah sampai. Bila sampai ofis, mereka katakan semua motorsikal telah diambil oleh penerima. Bila cek airway bill, tiada rekod dalam sistem. Lalu akak kerani kol skynet gurun. Kata kerani tersebut motorsikal aku belum dipos. Hah???? Ketika itu amarah aku datang. Kerani skynet gurun ingin bercakap denganku. 

Chinese : Motor you yang KCD **** kan?

Me : Ya.

Chinese : Motor you belum dipos sebab i kol u banyak kali tak angkat. kita kena kol penerima nak buat pengesahan bila mau hantar.

Me : Ya memang i tak angkat on that day but keesokan harinya i kol pejabat u. Sorang perempuan cina cakap motor i dah pos dan suruh ambil di skynet kuala terengganu hari isnin.

Chinese : I tak tau sapa yang cakap dengan u. I pun tak tau motor u nak ke seremban atau kuala terengganu. 

Me : Macam mana you boleh tak tau? Sedangkan ayah saya dah dapat airway bill. Macam mana you buat kerja?

Chinese : Sudah-sudah this week i adjust pos motor u. Anything kol number ni.

Oleh kerana percakapannya berbelit dan alasan tak munasabah, aku maklumkan pada abah aku. Maka abah dan abang aku pergi ke skynet gurun. Bila pergi cakap depan-depan that chinese cakap motor aku tak pos sebab ada 2 buah motorsikal je nak ke nak terengganu. Aik tadi cakap banyak. Kalau ya pun ada dua buah je kau kena la proceed sebab orang dah bayar. Ni dah sampai sebulan tak tahu jadi apa kat motor tu. Abah aku pun tak puas hati dengan chinese yang cakapnya sungguh samseng. Maka abah aku buat keputusan untuk kol manager beliau dan kalau boleh dipecat terus. Yelah sebulan kot. Lepas ni nak guna perkhidmatan skynet pun kena fikir banyak kali. Cukup je setakat ni. Nak study pulak sebab kebelakangan ni banyak pulak pop kuiz. Haha ok assalamualaikum.

15 comments:

  1. Sebulan...lama tu dik...sabar ye..

    ReplyDelete
  2. Aiyooo...Sebulan...Dah laa barang berharga tu...Takpe, sabar2..apa2 hal jadi dengan motor tu, suruh je sky net tanggung. Kalau hilang, suruh dia beli baru sebijik camtu. Hahah bukti bill dah ada. So, bukan salah kita :D

    ReplyDelete
  3. Memang teruk tu dah sebulan duk simpan xanto2..akak pon kat byn lps ni kalau order brg yg hantar pakai GDex 3-4 hari baru smpai..mslh dah smpai kat cwgn cni tp proses nak hantar ke rumah akak tu amik ms 2-3hari pulak..padahal dekat jer xsmpai 10min..haritu geram sgt terus g amin kat office dia..rs mcm skt ht kita byr untuk hantar ke rumah kita

    ReplyDelete
  4. baik guna pos laju camtu.. sabar jerlah

    ReplyDelete
  5. First time dengar pasal SKYNET ni. Rasa macam tak patut pula diaroang buat macam tu.

    ReplyDelete
  6. sebulan tangguh, mmg marah la kita. At least explain benda betul. Tak patut, tak patut...

    ReplyDelete
  7. memang saya tengah sabar. sekarang motor dah sampai (cek airway bill) tapi tiada sebarang panggilan dari ofis suruh ambil motorsikal. saya kol terlalu banyak kali ketiga-tiga number tapi kesemuanya tak diangkat. sumpah kecewa

    ReplyDelete
  8. lama gila... jangan sampai motor berubah jadi beskal sudahla ...

    ReplyDelete
  9. salam..Saya membeli barangan online dan sya d berikan traking code brupa EF..
    ....MY tp bila sya periksa dkat Airway Bill dia ckp error..
    Sya musykil mgkn ka sya sdh ditipu ??? Ini pembelian pertama saya menggunakan online...Mohon bantuan kepada pembaca

    ReplyDelete
  10. i pernah jugak ada masalah dengan syarikat courier ni. tapi nama dia kangaroo ape ntah.lupa. nama pun pelik. masa tu penghantaran ke jb.tak sampai2..lewat.

    ReplyDelete
  11. skynet gurun memang teruk sangat..dah la kuangjaq cakap cina tu..2 kali kena dah ni,,beli barang online..lani buat tak angkat talipon..haish

    ReplyDelete
  12. ohh skynet ni mmg prob , haritu kata ada dokumen nak hantar ke rumah saya , tpi sbb time tu silent phone so mmg tak sempat nk menjawab , bila dah call dia balik, dia tnya alamat btol ke tak , lastly smpai ke harini mana ada org datang hantar dokumen kat rumah geram btol saya

    ReplyDelete
  13. Sama la kita bad experience ngan Skynet..

    Cite nya kat sini:

    Pengalaman tak best dengan Lazada / Skynet

    ReplyDelete
  14. Memang service skynet sgt teruk.saya beli brg ngan lazada.skynet update brg saya delay due to bad weather dan brg saya ada kt skynet.dahpah x kol kita.tu mesti nak suh kita kol dia.x kuasa nk perabih kredit kt dia.pastu saya email lazada mintak refund.cancel order.kalau citilink dan pos laju elok je dorang kol saya kalau saya xde kat rumah.senang..saya ckp lempar je brg tu dlm pagar rumah.ni skynet pemalas pembohong.nampak sgt mbohongnye.pdhal cuaca elok je hari dia hapdet status brg saya tu

    ReplyDelete